Mailing List ( Senarai Email Subscriber)

Pada pendapat saya, mailing List adalah rahsia dan kunci sebenar kepada perniagaan internet. Lebih banyak senarai alamat email yang anda miliki, lebih cerahlah peluang anda untuk memasarkan produk anda pada masa kini mahu pun pada masa hadapan.

Bagaimanakah caranya untuk mendapatkan mailing list yang banyak ini?

Ianya perlu disertakan dengan usaha promosi gigih blog atau laman web anda. Ada banyak cara yang disebut di dalam ebook dan panduan yang dinyatakan di dalam internet untuk mendapatkan senarai email ini.

Bunyinya mudah tetapi ianya tidaklah semudah yang disangka kerana ianya memerlukan pengorbanan dari segi wang, tenaga dan pelbagai lagi. Ana juga perlu bersabar membina reputasi anda untuk membolehkan pengunjung anda subscribe newsletter anda.

Anda juga perlu memiliki ilmu menarik pelawat yang mencukupi.

Lazimnya, pemilik blog atau laman web akan menawarkan hadiah percuma kepada pengunjung yang subsribe newsletter mereka bagi menarik minat mereka untuk subscribe.

Newsletter ini pula, biasanya akan membekalkan subscriber dengan maklumat-maklumat berkaitan yang diperlukan dari semasa ke semasa.

Selain itu, anda perlu juga menyertai forum, membuat JV, link exchange, add URL anda ke direktori berkaitan dan banyak lagi. Promosi manual juga jangan dilupakan dengan mengedarkan kad pernigaan anda yang disertakan alamat blog atau laman web anda.

Lakukan dengan sabar dan insya Allah anda akan mendapat mailing list anda secepat mungkin.

Anda mungkin mampu mendapat senarai email pengguna melalui Google Groups, Yahoo Groups dan sebagainya. Tetapi, apa yang ingin ditekankan di sini ialah pentingnya anda mendapatkan mailing list yang berkualiti iaitu subscriber yang benar-benar minat dengan perniagaan anda dan juga sanggup mengeluarkan wang untuk produk anda bagi memajukan perniagaan mereka pula.

Ada juga otai yang sanggup membayar ribuan ringgit melalui program pay per lead untuk mendapatkan mailing list yang berkualiti ini. Bayangkanlah pengorbanan yang telah mereka lakukan ini. tetapi, pengorbanan itu berbaloi dengan hasil yang mereka perolehi sekarang bukan?

No comments:

Post a Comment

Iklan




Iklan Nuffnang

Percuma

Daftar di sini untuk mendapatkan Tips Internet dan EBook PERCUMA!

Nama:
Email:

Iklan
















Soal & Tanya Di Sini

Guestbook

Bil. Pelawat


Statistik Pelawat